top of page

פרק #14 – הפחד מהפחד


שלום לכולם, אנחנו כאן בפודקאסט השבועי אושר ועושר עם יהודית ויצמן

איזה כיף שאתם מצטרפים אליי שוב לפרק חדש.


הנושא שהיום נדבר עליו הוא פחד מהפחד.

דיברנו בעבר על איזה סוגי פחדים יש לנו ואיך אפשר להתמודד. הפעם אני רוצה לקשר את הפחד להתנהלות הכלכלית שלנו.

למה זה חשוב ולמה אנחנו צריכים להתייחס לפחד הזה?

אני רוצה בעיקר לחבר את הפחד לאשליה. למה אני מתכוונת?

אנחנו בעצם מתמודדים עם רגש הפחד, הוא עולה בגופינו ונותן לנו תחושה פיזית של משהו מפחיד ואז אנחנו שואלים את עצמנו מה מעורר את הפחד הזה?

אני חשבתי על זה הרבה בהקשר ללמה אנשים שיודעים שאולי הם לא מתנהלים נכון כלכלית או אין להם ידע או פרקטיקה איך להתחיל לסדר את התיק הכלכלי שלהם –

למה הם לא בודקים מה קורה בחשבון הבנק? או לוקחים קורס ללמוד? מה בעצם מונע מהם להתחיל את הצעד הראשון?

לדעתי אנשים אלה מונעים מפחד.

הם מפחדים מהפחד עצמו. אני מתכוונת לפחד של ה"לא נודע" של מה עומד מולנו. משהו שאנחנו לא יודעים זה משהו מאוד מפחיד.

כמו תיבת פנדורה שיש שם דברים לא נעימים אבל חייבים לפתוח אותה.

יכול להיות שנגלה שאנחנו לא מושלמים ואז אנחנו ישר נועלים את התיבה וזורקים את המפתח לים. לא יודעים באמת מה יש שם, רק שזה משהו לא נעים בשבילנו.

אם אני לא מוכנה להסתכל לבעיות ולאתגרים שלי בעיניים זה אומר שאני בורחת.

אחד הסימנים לבריחה הוא הפחד. כל אחד מפעיל מנגנון הגנה מסוים – יש אנשים שמספרים להם סיפורים ונותנים תירוצים, יש אנשים שבורחים לדברים אחרים רק לא להתעסק עם העיקר – סרטים, ספרים, עבודה וכדומה. אנחנו מחפשים כל הזמן סיבות למה לא להתחיל ולמה לא לגעת בזה.

אני חושבת שזה לגיטימי. אנשים אוהבים להנות מהחיים ורוצים להימנע מכל דבר שלא נעים להם.

כמו למשל רופא שיניים – אף אחד לא רוצה ללכת לשם למרות שהוא יודע שיש לו חור בשן. אנחנו יודעים על הבעיה אך לא רוצים להיכנס לזה.

העניין הוא, שאם אנחנו לא מתמודדים עם האתגרים האלה, האתגרים לא נעלמים.

תיבת פנדורה לא תתרוקן עקב זה שלא נתעסק בה. כל עוד יש שם משהו וזה חלק מהחיים שלנו, זה צובר ומושך עוד בעיות ועוד מצבים שקשורים לבעיה.

אם למשל יש לי פחד מחושך, אני נמנעת ועושה דברים כדי לא להתמודד עם החושך.

אולי במודע, אולי לא במודע, אני לא עושה דברים שיביאו אותי לסימני שאלה ולהתמודדות עם החושך.

אולי זה נובע מבעיה ספציפית מהילדות, שאני צוברת מהנקודה הזו עוד ועוד סיפורים ותירוצים ואז זה הופך להיות כדור שלג גדול ואין לנו שליטה עליו.

תיבת פנדורה זה בדיוק המצב הנוכחי – יש שם מגנטים קטנים שממגנטים עוד ועוד דברים בעיתיים. כמו המשפט "דומה מושך דומה..." - ככל שהמגנט יותר גדול וצובר יותר משקל, הוא הופך להיות יותר משמעותי שהופך את הבעיה שלנו ליותר גדולה ומשמעותית.

זה בדיוק הפחד מהתנהלות עם הכסף – אם אני נמנעת להתעסק עם כסף, לא נכנסת לחשבון הבנק, לא בודקת הלוואות. אני רק יודעת שדירוג האשראי שלי לא טוב. לא מכינה תקציב כי אז אגלה שיש פער גדול וחובות.

אחד הדברים שמונעים מאיתנו להתעסק בתחום הכספי זה רגשות אשם והפחד.

יש אנשים שמתגברים על הפחד, הם לא נותנים לפחד לעצור אותם. זה לא אומר שהם נולדו אלופים, אלא למדו בדרך שלהם לנטרל את המגנטים האלה ולהתגבר על מכשולים ופחדים.

בואו ניקח לדוגמא אישה שמגדלת ילדים לבד. היא צריכה להתמודד עם הכל לבד.

אין לה אפשרות לא ללמוד על כלכלת הבית, היא צריכה לדאוג גם לעצמה גם לילדים וגם לבית. היא לא יכולה לא ללמוד אבל היא כן מפחדת.

איך אפשר להביא אותה לנקודה שהיא תרצה להתמודד עם הפחד? הפחד מהלא נודע מונע מאיתנו להגשים את עצמנו, להקשיב לחלומות שלנו, להגיע ליעדים שתכננו.

איך אפשר בעצם לגרום לעצמנו להשתנות? זה לא קל. זה מרגיש לפעמים שיש קול אחד שמעודד אותנו ואומר לנו שאנחנו בסדר, מצד שני יש קול שני שאומר לנו שאנחנו לא טובים, שמוריד אותנו, שלא הצלחנו פעם שעברה אז למה שנצליח עכשיו?

יש מאבק בתוכנו שכל הזמן מדבר אלינו ומנסה למשוך לכיוון מסוים.

שהפחד נכנס באמצע ולא יודע לאיזה קול להקשיב, אנחנו מרגישים שאין לנו אפשרות לעשות את הצעד המסוים. אין אף אחד שאומר שהוא לא רוצה להצליח או לא רוצה להרוויח יותר כסף, אין אדם שאומר את זה.

מי שרוצה להשתפר צריך להיאבק עם הדברים ובמיוחד עם הפחד.

איך אני פותרת את הפלונטר הזה? איך אני פותרת את נקודת ההתחלה בתיבת הפנדורה? שאני מגרדת את השכבות של הפחד מהשכבה הראשונה

לדוגמא, משהו קרה לי בגיל 3 משהו מאוד כואב וטראומתי. אני יודעת שזה היה כואב אך לא יודעת איך זה ישפיע עליי בהמשך. אני מודעת לכאב, לחוויה, אך אני לא יודעת איך לשחרר את זה ולסלוח לסביבה שגרמה לי לחוות את הכאב הזה.

מצד שני, אם אני לא מודעת מההתחלה לפחד? אני לא יודעת ממה זה נובע? אולי זה לא הפחד שלי בכלל אלא של מישהו אחר? לדוגמא כמו סיפורי סבתא שמפחידות את הילדים – אם לא תהיה ילד טוב, תיקח אותך מפלצת. אנחנו לא בדיוק יודעים מאיפה הפחד הגיע. אולי רק רצו ללמד אותנו משהו טוב רק לא בדרך הנכונה וזה משפיע אלינו עד היום?

מה שאני רוצה להגיד זה שאם אנחנו לא נפתח את התיבת פנדורה ולהסתכל לפחד בעיניים, אנחנו לא נוכל לגלות שהפחד זה בעצם כמו בלון. מלא באוויר ומספיק שעושים "פאק", מפוצצים את הבלון וזה משחרר את הכל.

אנחנו לא נדע עד שלא ננסה. אם נברח מהפחד לצד השני של הכביש אנחנו לא נצא מהלולאה הזו. יש כל מיני אמונות של מה קורה אחרי המוות אך אנחנו לא באמת יודעים עד שלא נגיע לשם, נחווה את זה, נתמודד עם זה.

אם אנחנו לא מצליחים להתנהל כלכלית, זה קשור לפחד מהישרדות – הישרדות זה הדבר החשוב ביותר לאדם. לחיות, להנות מהחיים. במצב בו יש הרבה בעיות, זה מדגדג את רגש הפחד ומגביר אותו. אם אני לא שורדת זה יכול להיות שווה למוות.

אנשים יכולים להגיד שזה לא הגיוני –היום אנחנו יודעים שיש פתרונות, יש אפשרות לפשיטת רגל, כל אחד יכול לצאת ממצבים קשים ששווים עבורנו לפחד מוות.

שאנחנו במצב של פחד מוות, אנחנו לא חושבים בהגיון. אחת מהבעיות של הפחד הוא שזה מכניס אותנו לסטרס תמידי וההגיון נעלם. ככל שאנחנו נכנסים ללופ, יהיה יותר קשה לצאת מזה.

בכללי, זה לא קורה לכולם, אך יכול לקרות גם לכם ולכן אני מציעה כמה דברים –

- אחד מהדברים שעזרו לי להתמודד עם הפחד זה כתיבה – לכתוב ולהוציא את הפחד מהראש לדף, לכתוב כל מה שעובר לכם בראש, כל המחשבות שעוברות בראש לכתוב בנייר, זה מאוד משחרר. זה אחד הדברים שיכולים מאוד לעזור לנו להתמודד עם מצבים כאלה ולהחזיר את ההיגיון לתמונה.


- הדבר השני זה לשתף את האנשים הקרובים אלינו – ככל שנוציא את הכובד הזה מאיתנו ונשתף אחרים, זה מביא את הפחד למודעות וכך אפשר להיעזר באנשים שיש להם ניסיון וידע. יכול להיות שהם יביאו פיתרון שלא ידענו על קיומו בכלל.



- הדבר השלישי זה למידה – תחומים חלשים בחיים שלי מביאים איתם פחד ולכן צריך פשוט להתחיל ללמוד. ללמוד על הדברים שפחות מבינים בהם ולהשתפר. ידע זה כוח.

אני יכולה לספר על מקרה שקרה באחת מהקבוצות שאני מלווה אותם להתנהלות כלכלית נכונה.

למדנו על הלוואות. מה זה קרן, ריבית וכדומה. אני יודעת שאם היום מישהו מתקשר מהבנק ומציע לאחד מהנשים פתרון להלוואה – הם ידעו איך להתמודד ולדעת אם זה מתאים או לא.

שיעור קצר יחסית, יכול להפוך עולם לא ידוע ואפל לעולם מוכר, נוח.

אני ממליצה לכולם להתחיל ללמוד ולקרוא על תחומים שאנחנו לא חזקים בהם ולצבור כוח ומיומנות בנושאים אלו. תתחילו להתעניין וללמוד וככל שיש לכם יותר ידע, יהיה פחות מקום לפחד.

הפחד כבר מושתק וגם אם הוא עולה הוא מהר מאוד מתפוגג בגלל הידע שצברנו.

- הדבר הרביעי זה אחרי שאני מזהה שיש איזשהו פחד מסוים ואני עובדת על עצמי ועל ה"אני הפנימי שלי" – מדברת על זה, משתפת אחרים, אני הופכת את המילה פחד לתבוסה. למה אני מתכוונת?

בפחדים הכי גדולים שלנו שם נמצא הכוח הכי חזק שלנו, הגדלות שלנו ואם אני הצלחתי להתגבר על הפחדים הכי קשים שלי, זה אומר שהצלחתי והגעתי ליעד ולכן אתחיל לעזור לאחרים בפחדים שלהם.

לדבר איתם, לעודד אותם לדבר על הפחד, לאתגר אותם בשאלות כדי שיחפשו את התשובה. מרגע שהם מגיעים לתשובה, היא נשארת איתם. זאת תשובה אקטיבית ולמידה אקטיבית וזה כלי מאוד חזק ועוזר במצבים מפחידים כאלה.

אני רוצה לעשות סיכום קטן – התחלנו עם הפחד שזה חלק מאשליה ודיברנו על זה שאם לא נתמודד עם הפחד זה יהפוך גדול וגדול יותר. המסר שלי זה לא לחכות.

ואם כבר חיכיתם אז תגידו לעצמכם מה שהיה היה ומפה אני צועדת קדימה. אני מתחילה דרך חדשה – ללמוד, להתמודד, ליישם וללמד אחרים את מה שאני עשיתי ויודעת. לאט לאט לשנות את ההתנהלות ולא עוצרים, כל פעם ממשיכים לעוד צעד אחד קדימה, בסוף נגיע רחוק.

תודה רבה שהייתם איתי, מקווה שהצלחתי לעורר אצלכם מחשבות ואולי אפילו תשובות לפחדים מסוימים שלכם.

אם תרצו ללמוד וזה יכול להתאים לכם – אני פותחת קבוצות נוספות לנשים ללמוד על כסף ולהתנהל כלכלית נכונה – אפשר לשלוח לי וואטסאפ או להתעדכן באתר שלי.

נשיקות, יהודית ויצמן.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page